DHlogo_mobil

LUCY praktiskt

veckans väder

...i Örtofta hittar du här.

utflyktsplatsen


GPS
WGS84: N 55° 46.971', E 13° 14.5946'
Decimal: 55.7828, 13.2432

reseplaneraren

lucyklasser-tider

Listan uppdaterad 151013

inför utflyktsdagen

Så var första etappen avklarad.

Premiss för utflykten och tips-tolvan:
För barnen är detta en vanlig utflykt. Dom vet inget om vårt spel. Däremot inleds utflykten med en "tips-tolva". Våra frågor kommer att beröra det som finns i omgivningen. Kungsfiskaren, Grönling, Örtofta slott och Sockerbruket. Du hittar tipsrader för utskrift och annat material inför
tipstolvan här till höger. Eventuell gruppindelning och tipslappsutdelning ska vara gjord innan promenaden startar. Er starttid måste hållas. Totalt tar vandringen omkring 70-75 minuter.

Lucy-värd:
Vår Lucy-värd möter upp när ni lämnat perrongen och går mot kiosken. Ring eller messa 0725-78 22 74 vid reseproblem. (enbart vid reseproblem)

Att ta med:
Var noga med att barnen har för dagen lämpliga kläder på sig. Det är inget vildmarkskområde utan snarare parklikt. Risk för nersmutsning är ändå stor, speciellt för skorna.
Ladda ner och printa ut lämpligt antal tipslappar för tipsrundan.
Ni tar egen lunch med er. Ta med samma telefon som ni har anmält hos oss. Kolla i "Lucyklasslistan". (Excelblad i vänsterkollumnen)
Meddela oss gärna om ni har en annan telefon med er, än vad ni uppgav vid er anmälan. Ring Lucyvärden 0725-78 22 74 (lägg gärna in numret i din telefon redan nu)

Avlastning/toaletter/lunch:
Det är med stor glädje vi kan erbjuda toaletter och lunchplats i Örtofta Folkets Hus. Med hjälp från Örtofta IS kan vi använda dessa lokaler.
Det går bra att ställa ifrån sig eventuella ryggsäckar här under tiden ni vandrar (dock ej värdesaker). Ta av skorna och släng skräp i framställda sopkärl och kolla att toaletterna är ok när ni lämnar.
(Ni är inte tvungna att använda lokalerna.)

Försening eller plötsligt förhinder:
Ta kontakt med oss via sms eller telefon om tåget är rejält försenat eller missat. Eller, om ni får plötsligt förhinder att deltaga.
RING Lucyvärden 0725-78 22 74

Din roll:
Håll ihop gruppen. Gå gemensamt i promenadtakt. Är någon elev stökig
i samband med själva "spelet", så ta dem gärna lite åt sidan,
så att hen inte stör de andra i gruppen.
Uppmuntra gärna toabesök på tåget till Örtofta. Många toabesök vid ankomst, kan i värsta fall äventyra logistiken.

hela projektet över tid

Detta är skrivet innan projektet startades.

Målet?    
            Att skapa en innovation för en HÅLLBAR FRAMTID!
För vem?           För elever i åk 5-6 i hela Skåne – totalt 60 klasser
När?                    ht.15/vt.16
Lärarkickoff:     23 eller 24 september 


För att kunna delta i innovationsspelet ”Projekt Lucy 0.0” med er klass så anmäler ni er som lärare till en obligatorisk lärarkickoff. En lärare från varje deltagande klass bör närvara. Under denna heldag går vi gemensamt igenom upplägg, process, pedagogiskt material, fiktionen mm. Drömmarnas Hus upprättar ett digitalt s.k. Pedagogiskt skafferi vilket alla deltagagande pedagoger får tillgång till och där vi tydligt kopplar innehållet till Lgr 11.  Vår grundidé utgår från att resp. pedagog, med undantag från några få obligatoriska moment, skapar sin egen anpassade process som passar just den klassens speciella förutsättningar. En stor flexibilitet byggs in i upplägget!

ÖVERGRIPANDE TIDS- OCH AKTIVITETSPLAN

1)  Lärarkickoff                                                                                                                                     23 el 24 sept
Se ovan

2)  ”Utflykt” med klassen – fiktionen o Innovationsspelet startar                        v. 41,42,43 och 45
(en halvdag). Klassen åker ut på skogsutflykt där de "råkar" springa rakt in ett spännande och topphemligt sammanhang. Med detta startar fiktionen och eleverna får ett superhemligt uppdrag. Detta kommer att förläggas i Örtofta. Innocarnivals samarbete med Region Skåne
och Skånetrafiken gör att denna resa, för deltagande klasser är helt KOSTNADSFRI.

3)  Eget arbete i klassrummet – fiktionen fortsätter via filmavsnitt                                            okt-mars
Innovationsprocessen påbörjas (flexibelt tidsupplägg) och här får alla
deltagande pedagoger access till ett specialdesignat pedagogiskt skafferi upprättat av Drömmarnas Hus. I skafferiet kommer man bl a att hitta ett antal filmavsnitt som tar den nu påbörjade fiktionen vidare och samtidigt via nya uppdrag leder klassen genom en spännande
innovations-process. 

4)  Lärarträff inför finalen på InnoCarnivalen en halvdag i mars/april
Exakt datum och plats för lärarträffen meddelas vid lärarkickoffen i september.
Syftet med denna träff är att alla skall bli uppdaterade inför finalen på
själva InnoCarnivalen. Här kan alla ev frågetecken rätas ut, erfarenheter delas och intressanta diskussioner föras.  

5)  Sista förberedelserna inför medverkan i InnoCarnivalen i maj
Klassen lägger sista handen på sin innovation och förbereder sig inför utställning och ev. tävlingsdeltagande på InnoCarnival. Sker i respektive klassrum

6)  INNOCARNIVAL SKÅNE  2016– FINAL  20-21 maj 
(för såväl fiktion som innovation)                          

Varje klass deltar med sin nu färdiga innovation vid InnoCarnival Skåne 2016 på Malmö Live i Malmö. Alla klasser deltar automatiskt i tävlingen kring Bästa hållbara innovation.

På plats vid InnoCarnivalen kommer dessutom fiktionen att få sin upplösning, med interagerande elever. (instruktioner via film)
Huvudkaraktärerena finns på plats, klockan tickar, nedräkning pågår...
Hur kommer det att gå? Svaret får vi alla på plats. 
Innocarnivals samarbete med Region Skåne och Skånetrafiken gör att 
resan till och från InnoCarnival, för deltagande klasser är helt
KOSTNADSFRI.

filmerna

tips-tolvan

Örtofta slott, Grönlingen, Kungs-fiskaren och Sockerbruket.
I tips-tolvan på utflyktsdagen kommer vi att ha frågor som handlar om dessa. Våra sanning- och faktablad laddar du ner här nedan. Här finns också en förtitt på frågorna.

Ladda ner de tomma tipsraderna och printa ut själv.  (4 rader/A4).

boka resan till IC fr.o.m 1 mars 2016