DHlogo_mobil

LUCYfilmerNA

när ska eleverna titta på filmerna?

Första filmen ser ni dagen efter utflykten. Därefter bestämmer du som pedagog när eleverna är mogna för nästa film (nästa steg i processen). Detta ska inte stressas fram, det får gärna ta sin tid. Det kan gå en eller ett par veckor mellan varje film, beroende på ert upplägg.

våra filmers osynliga rubriker

Ni har träffat konstiga typer i Örtofta, som har sagt och gjort konstiga saker. Vad ville dom egentligen...? Ni skulle ju börja med att fundera kring "VÅRA UTMANINGAR". Vilka idéer pluppar upp kring hemlöshet, fattigdom, utanförskap etc etc hos eleverna?

Filmerna är tänkta att stegvis hjälpa er genom en skapandeprocess. Det kan vara till idéer, uppfinningar, appar, nya rutiner eller vad som helst, som bjuder på en hållbar utveckling.
I slutet av vårterminen 2016 presenterar ni EN innovation, som representerar ER klass på Innocarnival i Malmö-Live.

FILM 1 (är färdig)
I första avsnittet uppmanas eleverna att orientera sig bland alla utmaningar (se ovan). Massor av grovhuggna tankar och idéer kan komma fram. Välj därefter ut EN idé att arbeta vidare med. Detta kan gälla för hela klassen, eller en idé/grupp. Ni väljer själv i vilket omfång ni vill arbeta.

FILM 2 (är färdig)
I andra avsnittet uppmanas eleverna att fördjupa sin idé. Hur ska den fungera? Vilka justeringar behöver göras? Låt eleverna presentera sina idéer för varandra och undersök om man kan förädla genom att "slå ihop" två eller flera idéer med varandra och kanske uppnå ett ännu bättre resultat.

FILM 3 (är färdig)
I tredje avsnittet uppmanas eleverna att fundera kring- och analysera vad som kan gå fel med deras idé. Vilka problem finns? Vilka hinder finns? Vem/vilka kan ha nytta av innovationen? (Man kan faktiskt identifiera en annan målgrupp än vad man tänkte från början.)

FILM 4 (är färdig)
I fjärde avsnittet uppmanas eleverna att "knyta ihop säcken" utifrån sin analys tidigare och att äga sin idé och innovation på ett teoretiskt plan.

FILM 5 (är färdig)
I femte avsnittet uppmanas eleverna att paketera, bygga och designa sin innovation.

FILM 6 (är färdig)
I sjätte avsnittet uppmanas eleverna att göra den sista finslipningen. Arbeta på en bra presentation. (Det är detta som måste vara vara helt färdigt i samband med Innocarnival i maj. En tydlig sammanfattning av innovationen måste vara klar i samband med inlämningen senast den 17 april)
I sjätte avsnittet kommer vi också presentera en idé för hur vi vill att eleverna ska överbevisa Cecilia (den "onde") på Innocarnival den 20 och 21 maj.

ladda ner filmbreven

Filmbrev 1 får du i handen på Örtofta. Resterande brev laddar du ner härifrån.
OBS: Det blir bara sex filmer i stället för sju.

OBS:
Endast filmbrev 1 får publiceras offentligt.
Resten av filmerna publiceras offentligt efter InnoCarnival.

hur gör man med filmerna?

Detta är den krypterade webbadressen till den första filmen.
Första gången behöver eleverna inte ens veta att det är en webbadress.... Det kan dom få lista ut själv.

Du får lappen på utflykten. Öppna lappen tidigast dagen efter utflykten. Detta står på lappen:
----------------------------------------------------------------
bit.ly/_ _ _sy_o    (film1 alltså)

Hur mycket är 0,25 X 4? En siffra är svaret.

Vad heter landet, 1200 km syd-väst om Skåne?
Första bokstaven i ert svar.

Vad heter huvudstaden i det landet?
Första bokstaven i ert svar.

Vem firar vi den 11 mars?
Första bokstaven i ert svar.
----------------------------------------------------------------
Fyra tecken saknas. Det är alltid VERSALER, men det kan också vara siffror vi är på jakt efter.

Rätta svar för första filmen:
1 - Frankrike - Paris - Egon
Alltså... bit.ly/1FPsyEo, skriver ni i webbläsaren.
----------------------------------------------------------------
Koderna till den första filmen får du alltså direkt i handen, mot slutet av utflykten.
Därefter laddar du ner koderna härifrån.
Totalt blir det sju filmer. Se releasedatum nedan.

FR.O.M  ANDRA FILMEN:
DU bestämmer när dina elever är mogna för nya koder (d.v.s nästa film).
DU berättar för eleverna, att Grönlingarna precis har mailat eller skickat nya koder till er. Ett utprintat A4, som du just nu håller i handen.

KUL KUNSKAPSBONUS:
Efter första filmen, så kan du såklart byta ut våra frågor och istället göra egna frågor, som är mer anpassade för klassen.
Viktigt är bara att dina svar också exakt återger den äkta webblänken.
OBS: Länken skiljer på gemener och versaler,
alla tecken måste vara i exakt form.

SMYGTITTA PÅ FILMERNA:
* Film 1. bit.ly/1FPsyEo
* Film 2. bit.ly/1FUxJmD
* Film 3. bit.ly/1XqLZIw
* Film 4. bit.ly/1Mc6DZb
* Film 5. bit.ly/220YjCt
* Film 6. 
bit.ly/1No50us



OBS: Det blir bara sex filmer i stället för sju.