DHlogo_mobil

LUCY 0.0 hem    genomfört 2015

Den här sidan och dess undersidor, är ENBART till för du som är pedagog i en Lucy-klass. Vi vill gärna behålla fiktionen så länge som möjligt hos eleverna. Naturligtvis kommer dom att förstå "bluffen" så småningom eller direkt, men vi tror och hoppas, att dom gärna leker med ändå!
Om du har elever som vänner på sociala medier, tänk på vad du lägger upp inledningsvis....
 

Du kan skapa kontakt med andra pedagoger i Lucy-projektet i FORUM. Vi ser gärna att du delar med dig av dina tips och funderingar.

berättelsens PREMISS

Arkeologer hittade 1974 ett skelett som antas tillhöra en människoapa och vara länken mellan apa och människa. Skelettet har fått namnet Lucy.

Vi (Drömmarnas hus) har skapat vår fantasibild av "Lucy". En Lucy som i själva verket bara är den senaste länken mellan apa och människa. Egentligen blir det en ny "Lucy" ungefär vart 3,3-miljonte år....
I vår histora har samma evolution utspelats ett par gånger under jordens livstid. Men varje gång blir det "omstart", eftersom utvecklingen av människan och världssamfundet "spårar ur" varje gång.
Vetenskapen, med Ordensällskapet
Kungsfiskarorden vid rodret, har därför ett sätt att starta om hela
mänskligheten, för att ge den en ny chans. Problemet är bara att jorden och mänskligheten inte klarar av ytterligare en omstart....! En whistleblower från Kungsfiskarorden har insett detta.

Barnen blir bekanta med amatör-arkeologer i Örtofta, som kallar sig för Grönlingar och är en slags motståndsrörelse. Dom vill ha hjälp av barnen att samla så många bra idéer, att det inte behöver göras en omstart... MEN Grönlingarna stöter såklart på hårt motstånd från motståndarna!!!

Så frågan är:
Kan vi med barnens hjälp förhindra en omstart med hjälp av deras innovationer, för en hållbar framtid??? (svaret är såklart JA!)


Läs om den riktiga Lucy här.
Pedagogiskt Lucy-tips här.

hela projektet i kort

ALLA HAR GÅTT tipsrundan I ÖRTOFTA NU

Nu är det "bara" filmerna och ett spännande innovationsarbete kvar.
Stort tack till alla rektorer och lärare som ville bjuda barnen på en tipspromenad.


Här nedan kommer du snabbt åt filmbreven. Här hittar du filmsidan.

lucy 0.0 en resa tillbaka till framtiden

Detta är säljbrevet vi gick ut med. 120 klasser ville vara med:

Vi erbjuder dig och din klass en inspirationsinjektion att använda i klassrummet. På en helt vanlig utflykt i höst händer det fler och fler mystiska saker. Vi hemfärden har ni fått ett hemligt meddelande, en uppgift som måste lösas för att få ett lösenord... till kommunicerande filmer...


Detta är starten på ett arbete där eleverna hittar nya innovationer för en hållbar framtid. Ert arbete kan tillämpas i många olika ämnen (LGR11). Ni bestämmer själva hur djup er dykning ska vara. Under hösten och vintern/våren kommunicerar vi (Drömmarnas hus) med hjälp av flera videofilmer som ni tittar på i skolan. Filmerna ska vara inspirerande och ta eleverna stegvis vidare i deras skapandeprocess.

Hela arbetet avslutas och presenteras av eleverna själva den 20-21 majMalmö Live i Innocarnival Skåne. Den ena dagen för skolelever, den andra dagen för allmänheten. Innocarnival innehåller ett tävlingsmoment och ert/era bidrag i form av en innovation, måste lämnas in
                                          den 27-29 april.

Detta är exempel på olika områden ni skulle kunna
arbeta med i skolan, i mindre eller större grupper.

Film från InnoCarnival Skåne 2014.

NYHETER

Jennys bildspel. All info kring IC speciellt för deltagande klasser.
För PowerPoint-version ny.
För PowerPiont-version äldre.
PowerPoint viewer 60Mb
(om du inte har powerpoint i datorn)

* Pressbilder är uppladdade.

* Alla filmer är nu klara.

Ladda gärna upp fler bilder till vårt bildspel.

* Hälsningar från Midgård
* Hälsningar från de gula

* Bildspel/film från en av klasserna.
niklas1.olsson@skola.ystad.se

inkräktare

Jag tog aldrig era namn. Ladda ner bilden själv.

upphittat

Vecka 41
Vecka 42

viktiga dagar

1: Lärarkick-off: 23 eller 24 sept. Du har fått din dag tilldelad.

2: Utflyktsdagen: Du och klassen har fått en dag tilldelad. 5 okt. - 5 nov.

3: Filmvisning: Du kommer själv att kunna välja när eleverna ska se filmerna.

4: Lärarträff inför Innocarnival:
14 + 16 Mars

5: Inlämning till Innocarnival:
27-29 april

6: Film 6 i början av Maj.

7: Innocarnival: 20 och 21 maj

Resor till utflykt och Innocarnival är kostnadsfria, för dig och klassen, med Skånetrafiken.
Biljetter till Innocarnival kan bokas efter 1 marswww.innocarnivalskane.se