Träff 1 den 12 juni & 14 juni kl. 9.00-15.00
Introduktion, teoretisk grund, uppleva äventyr
Presentera äventyrspedagogiken för biblioteksverksamhet.
Diskutera äventyrens roll i läsfrämjande och upplevelsebaserat lärande.
Genomföra ett mindre äventyr för deltagarna.
Reflektera över hur aktiviteten kan stärka biblioteksverksamheten.
Diskutera anpassningar av äventyrspedagogik för bibliotek.
Börja inventera era lokala resurser.
Under denna första dag går vi igenom äventyrspedagogikens grunder, teoretiskt och upplevelsebaserat. Vi genomför det speciellt framtagna äventyret "Mysteriet med den försvunna boktiteln" med er.
Resten av kursen, handlar om att utforma och planerar ett eget lokalt äventyr tillsammans med er. Allt för att ni så småningom ska kunna genomföra en eller flera spännande och roliga dagar, för era besökare på respektive bibliotek.
Plats: Drömmarnas hus
Tid: Den 12 juni kl. 9.00-15.00
Lunch och fika ingår.
POWER POINT
OMRÅDESSPECIFIKT/PLATSSPECIFIKT
TEMA
ANGELÄGET
DELAKTIGHET
SAMARBETE - TA HJÄLP
INGEN KAN GÖRA ALLT,
MEN ALLA KAN GÖRA NÅ´T
Kunskap och hälsa
Lärande och engagemang
Frågor som är viktiga för barn och unga
Lärandemiljöerna varierar
Mål för äventyrspedagogiken
Beröra olika ämnesområden
Samarbete
Kunskap om det egna lärandet
Delmoment
Rörelse och fysisk aktivitet- skapa en upplevelse
Utomhusvistelse
Självstärkande- lyckas med uppdraget
Kamratrelationer stärks- psykosocial hälsa
Gruppens sammanhållning stärks- social hälsa
*Storyn/inledning. Sätt deltagarna i en gemensam kontex.
*Faktainlärning/studier i skolan – Samarbetsinlärning.
Skapa engagemang genom förberedelser
*Kunskapstest och Samarbetsträning/träning i skolan.
Är vi redo att ta oss an utmaningen?
*Förberedelser. Packa ryggsäcken…
*Uppdraget / Äventyret
*Epilog / reflektion