DHlogo_mobil

Träff 1
12 juni kl: 9-15
Drömmarnas hus

Träff 2
4 sept. kl: 9-15
Drömmarnas hus


Träff 3
Vecka 43-44
hos er enl. ök.

Resurser/skafferi

 

Vad är äventyrspedagogik?

Kunskap och hälsa
lärande och engagemang
Frågor som är viktiga för barn och unga
Lärande miljöerna varierar

Mål för äventyrspedagogiken
Beröra olika ämnesområden
Samarbete
Kunskap om det egna lärandet

Delmoment
Rörelse och fysisk aktivitet- skapa en upplevelse
Utomhusvistelse
Självstärkande- lyckas med uppdraget
Kamratrelationer stärks- psykosocial hälsa
Gruppens sammanhållning stärks- social hälsa

* Storyn/inledning. Sätt deltagarna i en gemensam kontex.
* Faktainlärning/studier i skolan – Samarbetsinlärning. 
  Skapa engagemang genom förberedelser.
* Kunskapstest och Samarbetsträning/träning i skolan.
  Är vi redo att ta oss an utmaningen?
* Förberedelser. Packa ryggsäcken…
* Uppdraget. / Äventyret
* Epilog/ reflektion.

Ett samarbete mellan Drömmarnas hus och
region Skåne 2024.

    Hemsida HÄR        Facebook HÄR

Berättelsen motiverar och ger sammanhang
I Äventyret används berättelsen som en ram runt undervisningen. Det avgränsar kunskapen och placerar den i ett överblickbart sammanhang för eleverna (deltagarna). Eleverna vet vad de måste kunna för att klara äventyrsuppdraget och lär sig gärna för att bli berättelsens hjältar. De aktiverar hela kroppen med alla sinnen och fiktionen ger spänning och magi. Pedagogiken har olika faser utifrån ett bestämt tema.

Berättelsen som undervisningsram
Äventyret är en berättelse som eleverna träder in i på ett medvetet sätt. De väljer att gå in i en lek, och accepterar spelreglerna vi har satt upp. Men vår upplevelse och erfarenhet säger att känslorna som leken genererar, är lika verkliga som om det vore verklighet. Eleverna upplever spänning, glädje över att klara utmaningar, sammanhållning när de samarbetar och känslan av att göra en verklig skillnad när uppdraget lyckas.
Det finns många vinster med att arbeta med berättelsen som en ram runt undervisningen. Berättelsen avgränsar undervisningsområdet, och kunskapen får ett sammanhang, som gör den mer begriplig och meningsfull. Genom uppdraget blir eleverna motiverade till att söka nödvändig kunskap eller göra de förberedelser som krävs för att klara uppdraget.

Kronologi
UPPDRAG. Deltagarna får ett uppdrag.
FÖRBEREDELSE. Deltagarna förbereder sig inför äventyret genom samarbete och genom att hämta in kunskap.
UPPLEVELSE. Deltagarna upplever äventyret. De löser konflikter, problem och sammarbetsutmaningar, blir sagans hjältar.
EFTERARBETE. Deltagarrna får arbeta med reflektion och fördjupning kring upplevelsen, tex bli en del av helhet, genomföra en konstworkshop, delta i en sagostund.