DHlogo_mobil

Äventyrets pedagogiska skafferi 2015

meny

sammanfattning

varför äventyr?

Det finns andra etablerade sätt att genomföra ett äventyr på, med annan focus och annan innebörd.

Drömmarnas hus har genom åren utvecklat ett eget sätt att producera äventyr.
Läs om våra Äventyr här.

1. En fiktiv värld och tema skapas

Förutsättningarna för årets fiktion där Äventyret utspelas, detta är en text till endast er lärare.

I en verklighet där väsen och människa levt sida vid sida sedan urminnes tider har den uråldriga lagen varit orubblig. Lagen är mera känd som alle mans rätt eller allemansrätten, inte störa – inte förstöra. Väsen har vårdat och vaktat skogen så att människor har möjlighet att ströva fritt i naturen så länge de tar ansvar för djur och natur.  Som kommunikationshjälp mellan människa och Väsen finns: Halvväsen 
Ett halvväsen är till hälften väsen och till hälften människa och ett resultat av att människa och väsen under vissa tider kommit varandra nära. Dessa värnar således om att balansen mellan människa, väsen och natur skall vara fortsatt god.
Alla väses existens är beroende av Vätterosen denna magiska klorofyll lösa ros som med sitt underjordiska leverne binder skogen och dess väsen samman. Symbiosen mellan Vätterosen, träden och skogens väsen vaktas av Vätterosens väktare. En väktare som har som enda uppgift att vakta och vårda vätterosen och alla som är beroende av dess magiska underjordiska kraft!
Vätterosens väktare kan uppträda i två skepnader. Som Väktare eller Jordmummlare. När den är Väktare vecklar den ut sig i all sin magnifika prakt och blir lång och ståtlig. Som Jordmummlare är den lägre och mer avskalad. Då uppträder den ofta som väktare på ett annat vis. Den smyger, spanar och luras. Ibland kan den till och med ta mänsklig skepnad. När den gör det kan man känna igen den på att den ofta gnager på en rot. 


Nu har balansen i skogen rubbats och en människa vid namn Arne Kling har intagit skogen. Hans tolkning av allemansrätten är att han är ju en MAN och har därför RÄTT! Rätt att göra precis vad han vill och allt han vill är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Han skövlar och förstör och har dess utom satt djur och växter i bur för att kunna visa i sin planerade park. Det är en win win situation tycker Arne. Han gör det lättare för alla att få ta del av naturen när han har fångat den. Han söker ständigt efter nya exotiska växter och djur som han kan sätta i bur för att visa i sin park. Arne har en dröm. Tänk att fånga någonting som ingen har sett.
 Någonting som varken är djuriskt eller mänskligt. Någonting som han skulle kunna tjäna massor med pengar på när han visar upp. Tänk om han skulle kunna fånga ett Väsen!  
Nu är det fara å färde
 Arne har satt vätterosen i bur viket kommer att leda till katastrof! Om vätterosens väktare upptäcker att vätterosen är i fara så kommer väktaren att använda sin makt för att ställa saker till rätta oberoende av konsekvenserna.
 Halvväsen har märkt av Arnes framfart och vet att Arne måste stoppas. De ber därför om barnens hjälp med att få Arne att förstå den uråldriga lagen, allemansrätt och få bort honom från skogen innan allt är försent!

Ovan har ni lärare förutsättningarna för den fiktiva ”världen” som årets Äventyr kommer att utspelas i. Denna text är tänkt som ett stöd för er lärare om det dyker upp eventuella följdfrågor i samband med introduktionsfilm eller förberedelse arbetet innan ni ger er ut i Fulltofta skogen med er klass för att uppleva Äventyret 2015.
 
* Eleverna behöver fakta kunskap om allemansrätten inför Äventyret.
* Eleverna behöver fakta kunskap om väsen och folktro, se pedagogiskt skafferi.
 * Eleverna behöver fakta kunskap om Vätterosen, se pedagogiskt skafferi.
 * Vätterosens väktare, fiktivkaraktär som vaktar vätterosen.
 * Arne Kling, fiktivkaraktär som inte kan allemansrätten.

2. lärarkickoff

Text om kick-off. Funktion och hjälp.
Media för kickoffdagen här. (164Mb bilder och en film)

3. arbete i skolan (på eget initiativ)

Text om andra relevanta saker man skulle kunna göra i klassrummet, innan barnen är introducerade i Äventyret.

4. brev och uppdrag

Testa först att datorn ni tänker använda, kan visa "uppdragsidan" ordentligt, med video- och ljudklipp. I sällsynta fall fungerar det inte. Men det finns nödfallslänkar till ljud- och videoklipp för nerladdning. Du hittar all information om brevet och uppdraget här.

5. förberedelse, träning och arbete i skolan

Text om perioden mellan brevet och Äventyrsdagen. Finns ingen text ännu.

6. ÄVENTyRSDAGEN

Läs sidan som heter "Inför Äventyrsdagen" i god tid innan Äventyrsdagen.
Du har förberett barnen på resan och ni står på avtalad plats i tid för hämtning.
När ni anländer till Fulltofta Naturcenter ges en kort toa-paus för de som behöver. Vi använder i första hand de utvändiga toaletterna. Vår Äventyrsvärd tar emot och visar.

Ni går på bussen igen och åker några hundra meter. En klass släpps av och ett par hundra meter senare släpps den andra klassen av. Ni får exakta instruktioner av värden. Barnen ska låta sina väskor ligga kvar på bussen. Ni tar däremot med fikasakerna.

Väl på plats kommer ni att upptäcka en Vättering. Ni vet vad ni ska göra.
I skogen kommer ni att träffa våra Äventyrsfigurer. Följ deras anvisningar och njut av sagan och miljön.
Vid ett par tillfällen kommer vi att behöva er hjälp. Men bara i form av handräckning. Ni ska inte hjälpa barnen med lösningar. Befinn er lite i bakgrunden och filma/fota diskret om ni vill. Efter cirka en timme blir det en kort mellis-paus.

Efter finalen åker fm-gruppen tillbaka till centret för lunch. Därefter bär det av hemåt. Eftermiddagsgruppen åker direkt hem, om det inte finns en stark opinion för att åka till centret först (toa).

Kom ihåg att bussen måste kanske lämna av en annan klass på vägen hem.

7. reflektion och efterarbete

Efter äventyrets slut är det viktigt att fånga upp barnens intryck och hjälpa dem att reflektera över det som de varit med om. Detta reflektionsarbete kan se ut på många olika sätt. Här är några idéer som tidigare års äventyrslärare tyckte var ett bra efterarbete:

– Göra en PowerPoint eller bildspel om äventyret. Lärarna fotograferar under äventyrsdagen (barnen ska inte fotografera, då det tar fokus från fiktionen). Bilderna kan användas till olika bildserier, barnen kan träna sig på PowerPoint och på att sätta ihop bilder till en historia. ....eller:
– Göra små dramatiseringar om äventyret.
– Göra tittskåp som visar ögonblicksbilder från äventyret.
– Måla minnestavlor från äventyret.
– Rita en seriestripp om äventyret.
– Skriva brev till någon av figurerna efter äventyret.
– Skriva en artikel till skoltidningen.
– Skriva i klassens blogg.
– Hitta på egna skogsfigurer.
– Hitta på egna samarbetsövningar och Äventyr.

o.s.v

Drömmarnas Hus vill gärna att ni lyfter fram elevernas samarbete. Prata
med era elever om hur de tyckte att de själva bidrog till att gruppen klarade övningarna i skogen. Äventyret är skapat för att vara utmanande på olika sätt.
Vissa delar är fysiska, ibland ska man vara smart, ibland modig, ibland tyst och lugn och ibland snabb. Vi har gjort så för att alla barn som är med ska hitta något som de känner sig trygga i. Alla är inte bra på allt, men alla är bra på något.
Efter äventyret är det fint om ni stärker era elever genom att
uppmärksamma någonting bra som var och en gjorde under dagen.
Ni kan också välja att fördjupa klassens kunskap om Allemansrätten, och hur Allemansrätten kan brukas/missbrukas av oss människor.
 

figurerna/rollerna

Vidar Stigfinnare, halvväsen
Vildur Skarpöga, halvväsen
Arne Kling, entrepenör
Väktare etc
????? - Äventyrets Fulltoftavärd

årets kartor internt

Googlekartan med mätfunktion säger att huvudsträckan för barnen blir 800 mtr.
Googlekartan finns här.
OBS: Varken lärare eller elever behöver ha någon karta. Ni kommer att ha sällskap av oss nästan hela tiden.