
malmöÄventyrets pedagogiska skafferi 2018
Använd PrintFriendly, för att skriva ut den aktuella sidan.
Vildur Skarpöga OCH
Vidar Stigfinnare
Vidar Stigfinnare
Historien i korta drag:
En kvinna vid namn Anita har intagit en del av skogen och börjat bygga en ”upplevelsepark” som hon uttrycker det. Alla skogens väsen är mycket upprörda eftersom hon inte alls lyder under den uråldriga lagen Allemans rätt. Hon håller dessutom på att försöka utvinna kraft (så att hon kan se ung ut för all evighet) ur några småträd som hon har fångat.
Alla väsen är rädda att hon ska lyckas ta över skogen helt. De funderar på att utesluta människan för alltid ur skogen eller kalla på Urd "urskogens väktare”.
Det kan bli mycket farligt….
De äldsta träden har redan skickat signaler till Urd.
Två halvväsen (hälften människa, hälften väsen) förstår att de måste be människobarn om hjälp.
Välkommen till malmöäventyret 2018
Dessa sidor är till för dig som ska ta del av Malmöäventyret 2018
tillsammans med din klass/grupp.
Sidorna är alltså avsedda för dig och ska inte visas för eleverna.
Rubrikerna ovan ger dig tillgång till den information du som lärare behöver, allt från kunskapsförberedelser för din klass, till mera praktiskt förfarande under äventyrsdagen tillsammans med din klass.
Även efter lärar-kickoffdagen på Drömmarnas hus kan detaljer
förändras i projektet. Så, håll dig uppdaterad här, in i det sista.
Processen a-ö från lärarperspektiv

1. INTRODUCERA MALMÖÄVENTYRET FÖR LÄRARNA
Information och dialog med lärarna den 8 eller 9 mars enl. schema.
2. FÖRBEREDELSER I SKOLAN
Under denna period förbereder du din klass kring de ämneskunskaper och samarbetsövningar som finns specificerade under fliken DETTA SKA VI GÖRA.
3. BREV OCH UPPDRAG
Förslagsvis två veckor innan er Äventyrsdag kan det vara lämpligt för eleverna att närma sig fiktionen och få se uppdraget, du hittar förutsättningarna för vår fiktion under fliken ALLT PRAKTISKT.
4. INFÖR ÄVENTYRSDAGEN
Innan Äventyrsdagen är ett faktum tränar ni på sången. Det finns också mer tid att träna samarbetsövningar och arbeta med matte, NO och allemansrätt.
4B. Glöm inte att distribuera föräldrabrevet (utan elevernas vetskap)
Vi har gjort en PDF som kan distrubueras via mail eller utskriven.
5. ÄVENTYRSDAGEN
Du har förberett barnen på resan och ni står på avtalad plats i tid för hämtning.
Ni anländer till Torup Lyckevägens parkering och åker tillbaka från samma plats ett par timmar senare. Se fliken ALLT PRAKTISKT.
6. REFLEKTION OCH EFTERARBETE
Efter äventyrets slut är det viktigt att fånga upp barnens intryck och hjälpa dem att reflektera över det som de varit med om. Detta reflektionsarbete kan se ut på många olika sätt. Här är några idéer som tidigare års äventyrslärare tyckte var ett bra efterarbete:
– Göra en PowerPoint eller bildspel om äventyret. Lärarna fotograferar under äventyrsdagen (barnen ska inte fotografera, då det tar fokus från fiktionen). Bilderna kan användas till olika bildserier, barnen kan träna sig på PowerPoint och på att sätta ihop bilder till en historia. ....eller:
– Göra små dramatiseringar om äventyret.
– Göra tittskåp som visar ögonblicksbilder från äventyret.
– Måla minnestavlor från äventyret.
– Rita en seriestripp om äventyret.
– Skriva brev till någon av figurerna efter äventyret.
– Skriva en artikel till skoltidningen.
– Skriva i klassens blogg.
– Hitta på egna skogsfigurer.
– Hitta på egna samarbetsövningar och Äventyr.
o.s.v
Drömmarnas Hus ser gärna att ni lyfter fram elevernas samarbete. Prata
med era elever om hur de tyckte att de själva bidrog till att gruppen klarade övningarna i skogen. Äventyret är skapat för att vara utmanande på olika sätt.
Vissa delar är fysiska, ibland ska man vara smart, ibland modig, ibland tyst och lugn och ibland snabb. Vi har gjort så för att alla barn som är med ska hitta något som de känner sig trygga i. Alla är inte bra på allt, men alla är bra på något.
Efter äventyret är det fint om ni stärker era elever genom att
uppmärksamma någonting bra som var och en gjorde under dagen.
Ni kan också välja att fördjupa klassens kunskap om Allemansrätten, och hur Allemansrätten kan brukas/missbrukas av oss människor.
Kontakt
KRISTIAN ALMQVIST
Projektledare på Drömmarnas hus
kristian@drommarnashus.se
0708-373751
CAROLINE ULVSAND
Pedagogiskt Inspiration
caroline.ulvsand@malmo.se
0729-819761
TORUP
Hemsida/kontakter
WEBMASTER
peter@drommarnashus.se
DELTAGARE
Dag-tid-skola-lärare-mail
Klicka för lista
OBS: Det har smugit sig in felaktigheter i kopplingen mellan originallistan och listan som publiceras här. Fel skola på fel dag t.ex. Men, vi har snart läget under kontroll.