DHlogo_mobil

LUCY kopplingar till läroplan och kunskapsmål

HEM     PEDAGOGISKT SKAFFERI     PRAKTISKT     FORUM     KONTAKT

Projekt Lucy och kopplingar till Läroplan
samt målgruppens kunskapsmål


Då projektets mål är att klassen skall ta fram en egen innovation för hållbar utveckling så är det ett utmärkt sammanhang att närma sig en riktig grundförståelse för vad begreppet HÅLLBAR UTVECKLING egentligen står för och betyder. Detta begrepp som återkommande omnämns som centralt i såväl de naturorienterande som samhällsorienterade ämnena i grundskolans läroplan.

Nedan följer ett utdrag ur Lgr 11 – Skolans uppdrag:

En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.



Utöver detta så finns det många möjligheter att knyta an till läroplanen i projektets olika faser. För att skapa en innovation krävs en hel del kreativitet samt en insikt om vilka problem vi idag står inför. Lokalt, nationellt eller varför inte globalt? Här krävs såväl faktasök som källkritisk granskning av detsamma.

Utöver det faktum att denna innovation skall syfta till att bidra till ett mer hållbart samhälle så skall det också skapas en presentation av innovationen. Klassen måste alltså såväl träna sig i såväl muntlig presentation( s k pitch) som att i skrift samt i valfri visuell form presentera samt argumentera för varför just deras innovation är så bra. Här finns många ingångar till att koppla in såväl svenska, engelska (översatt info material, samt muntlig presentation för ej svensktalande), bild (presentationsmaterial, modell, prototyp), slöjd (prototyp), teknik, fysik, biologi (prototyp, funktion, materialval etc). Ja, möjligheterna är oändliga men det är Ni som bestämmer vad som passar just er bäst.

Vi har lagt upp de utmaningar som InnoCarnivalen Skåne vill att de unga tar sig an i första hand och varje enskilt område har sina olika fördjupningsmöjligheter. Alltså några få MÅSTEN, men massor av MÖJLIGHETER!

Lycka till!