DHlogo_mobil

Övergripande upplägg av Drömmarnas hus elevuppstart - RESAN

INTRODUKTION - INTROSPEL 
Stor grupp - 
Allt inleds med ett SPEL där vi möter tre karaktärer, vilka alla har fått en mystisk inbjudan till en resa…
Frågor vi vill lyfta samt dilemman vi vill exemplifiera med detta spel är följande: 
Resa från eller till något, yta - mitt område, min trygghetszon i relation till andra, att dela något utan att själv ha valt med vem/vilka. Ej heller gått med på att man skall dela. Någon annan har bestämt. Olika benägenhet till samt syn på förändring. Olikheter samt dess möjliga konsekvenser.

Konflikthantering  
Stor grupp – 

Syfte med övningen:
Karaktärerna antar skepnaden av statyer, gruppen kan kolla på dessas inre tankar , höra resp. karaktärs drivkrafter och motiv. Möjlighet för eleverna att ändra på fysiska förutsättningar i bilden samt deras förhållningssätt till varandra. Kolla på vad dessa förändringar leder till, vad hände nu?
(Ovanstående pass tar ca 35-40 min)

PAUS         (ca 10 min)

Dramaövningar    
stor grupp -

Uppvärmning
Alla som 
The River
Se och förändra (två och två)
Statyer i par
Syfte:
Alla elever har efter dessa övningar definierat sin högst värderade styrka/egenskap samt gestaltat den och blivit speglade

PAUS + UPPDELNING AV GRUPP TILL 2 GRUPPER ( Två pedagoger/grupp)
OBS! Grupperna delas enbart vid större elevantal, eller om vi av andra skäl finner det lämpligt annars behåller vi eleverna som en grupp.

(Totalt ca 90 min inkl pauser)

KONSTWORKSHOP

Uppdrag:  Skapa din individuella yta med utgångspunkt från ett STORT vitt papper – kort samtal inleder där instruktioner ges samt alla får materialet 
Hur ser min yta ut 1? Forma den, rund, fyrkantig, avlång, böljande - stor eller liten
Hur ser min yta ut 2? Fyll din yta figurativt alt. dekorativt (svart tusch)

Samla allas ytor (gruppvis) och skapa en form som rymmer allas ytor till en gemensam installation 
Kort paus 
– verken lyfts och sätts i fokus via separat belysning (blir konst) 
Titta på varandras verk – följt av diskussion, reflektion
Syfte:
Vi går från det individuella perspektivet till att på ett symboliskt sätt synliggöra processen med att samla alla jag och skapa ett vi – en gemensam form, ett gemensamt uttryck/verk som rymmer alla jag men ändå hänger ihop. Eget skapande.
(Totalt ca 90 min inkl. pauser)

Avslut på dagen
Eleverna får trästavar i en påse (klassvis) samt ett formulerat uppdrag 

Överlag så kommer vi att förhålla oss flexibla när det gäller antal pauser samt längden på dessa. Detta då det anpassas efter respektive grupps behov baserat på ålder, elevgruppens sammansättning etc.