spel- och lekarkivet
Under hösten 2014 och våren 2015 träffade vi klasser (åk 2-3) runt om i Skåne, för att ta reda på om det går att hitta på alldeles egna spel och lekar. Vi arbetade både med och utan föremål. Det blev en bra blandning av allt från små spel för två, till stora äventyrs- och mysterielekar.
Vi ville se hur stark barnens fantasi var och om det alls går att tänka ut nya lekar där alla kan vara med? Kan man själv skapa spel som är rättvisa, lekar som man lär sig något av, eller bara kul och spännande spel helt enkelt....?
Entusiasmen och skaparglädjen var stor bland eleverna och vi lät
dem testa och diskutera. Här presenterar vi några av de spel och
lekar barnen hittade fram till. Det flesta spel och lekar som dom gjorde, kan man utveckla vidare. Vi inledde dagen med ett kort provocerande framträdande. Därefter gruppövningar och lek-test, för att slutligen bygga en, eller flera lekar och/eller spel. Timmen efter lunch presenterade grupperna sina nya lekar/spel inför de andra i klassen.
Några av lekarna blev svåra att dokumentera, så det är kanske svårt för utomstående att förstå reglerna.
ORMATTACK
Markera ut punkter man kan hoppa mellan i en sluten bana. En eller ett par "ormar" ska ta deltagarna när de hoppar mellan punkterna. Ormarna får bara kasa fram på magen. De som blir tagna blir till tunnel, som alla de andra måste krypa genom. (Låt gärna ormen glida på en filt, för att inte skada kläder och golv.)
En morgon kom Drömmarnas Hus och hälsade på...och en man från Spel- och LekArkivet..?
Dom behövde hjälp med att uppfinna nya spel och lekar..? Det är ju klart att man ställer upp..... Att leka är ju livsviktigt för vår utveckling! Det vet väl alla?
Se när Drömmarnas Hus gör entré i klassrummet HÄR.
RULLULIT
(bild saknas)
Rulla/kasta något litet ojämnt föremål genom en hushållsrulle som ligger på golvet. Gör olika svårighetsgrad/poäng. Detta kan byggas ut till något som liknar en hel minigolfbana.
KORT I SJÖN
Dela ut vars 5 kort. Kan också vara 3 eller 4 stycken. Lägg ut resten av korten på bordet. Samla på en valör (hjärter, ryter, spader eller klöver) genom att lägga det kortet du inte behöver och ta upp ett nytt. Fortsätt tills någon har samlat klart. Kom ihåg vilka kort du slänger, så du inte tar upp dem igen.
SKJUTSTICKA
Målvakten, med två fingar i bordet, ber motspelaren att göra mål med en gul (t.ex) sticka. Ur en hög med olikfärgade stickor ska hen då, med hjälp av en annan sticka, glida en gul sticka över bordet, in i fingermålet. Om hen "tappar" den gula stickan på vägen, så blir det inget mål och det blir den andre spelarens tur.