DHlogo_mobil

Äventyrets pedagogiska skafferi 2017

samarbetsövningar i äventyret

Samarbetsövningar är en stor del av Äventyret.
Övningarna i första blocket är övningar som kommer att finnas med i Äventyret, dessa behöver klassen ha tränat på.


Vi har också tagit fram förslag på andra samarbetsövningar.
 

Obligatoriska sammarbetsövningar
1 VÄSENRINGEN

Gruppen står i en ring och håller varandra i händerna. Två av eleverna håller i Vätteringen (cykelslang, rockring eller rep knutet i en cirkel) i vars en sida. Övningen går ut på att alla tar sig genom ringen utan att släppa ringen eller varandras händer.
Tips: Börja med en rockring (hård ring). Försvåra sedan med rep (slapp ring). Testa slutligen med cykelslang (elastisk ring). När övningen sedan genomförs under äventyret, ska eleverna dessutom sjunga sången som våra halvväsen har introducerat.

2 KAMOUFLAGENÄT
Gruppen (ca 15 elever) kommer att förflytta sig gömda under ett kamouflagenät, gemensamt, samtidigt och tyst.

3 FLYT-PLATTOR
Gruppen ska med hjälp av träplattor (20X20 cm) ta sig över en fiktiv flod. Plattorna kan bära hur mycket vikt som helst, dock flyter plattorna i väg om de inte har konstant direktkontakt med en eller flera deltagare.
Tips: Inled med samma antal plattor som elever. Försvåra sedan genom att minska antalet plattor. Floden (alltså du) sköljer bort de plattor, en efter en, som eleverna inte har någon kroppskontakt med.

4 FOTRING/FAMNRING
I sin enkelhet är detta en del av den avslutande ritualen för att bekämpa Arne i Äventyret 2017. Eleverna kommer att röra sig mellan ringar med olika omkrets.
Famnring- en stor ring där fingertopparna rör grannens fingertoppar.
Fotring- en mindre ring med en fot i ringen, t.ex. tå mot häl.
Träna detta så att eleverna med lätthet kan växla mellan Famnring och Fotring, kan med fördel tränas till musik likt squaredans med utropare för att styra mellan olika ringar.
Utveckling: Handbreddsring, Tumbreddsring eller andra äldremåttenheter.

förslag på andra övningar

BYTA PLATS PÅ REP
Klassen delas i två grupper. Lägg ut ett rep på golvet och ställ ena gruppen på ena änden av repet och andra gruppen på andra änden av repet. Uppgiften är nu att de två grupperna ska byta plats med varandra, utan att någon ramlar av repet. Kan försvåras genom att lägga in ett falskt tävlingsmoment och få grupperna att tävla mot varandra, trots att det är hela klassen som ska lyckas tillsammans.


MATTA/PRESENNING
Hela gruppen står på en matta. Uppgiften är att vända på mattan utan att kliva av den. Försvåra genom att minska mattans storlek. När någon i gruppen ramlar så har gruppen hittat bristningsgränsen för den dagen.

GATLOPP
Detta är en samarbetsövning där eleverna genom att se varandra i ögonen kommunicerar. – Sätt er på stolar på två led med ansiktet mot varandra. Under tystnad och med hjälp av ögonkontakt ska ni nu ”komma överens” med någon på andra sidan om att ni ska byta plats. – Samtidigt vandrar en person mellan leden och ska försöka ta en plats, medan deltagarna byter sida. – Lyckas vandraren ta en stol, är det den utan stol som börjar vandra mellan leden. Vidareutveckling: När stolen till höger om dig blir tom, måste du sätta dig på den. Detta innebär att det hela tiden kommer att ske en ”högerförflyttning” mellan deltagarna så fort någon reser sig från sin stol.

TÄNDSTICKSKEDJAN
Alla ställer sig i en ring, en tändsticka per deltagare. Håll fast tändstickant använda pekfingerspetsarna. PÅ detta sätt skapar ni en ring/kedja som binder samman alla, med de tändstickor.
Tips: Försök att förflytta hela ringen, utan att tappa något av de föremål ni balanserar mellan fingerspetsarna.

* Kan med fördel göras i mindre grupper som start (två och två går också bra) om det är problem med samarbetet i helgrupp. 



 

förberedande övningar för skogsovana

GORILLA
Alla på ett led med ledaren först. Ledaren skriker "gorilla" och blundar samtidigt. Därpå påbörjar ledaren nedräkning till noll. T.ex från 20- 0. Alla elever som följt ledaren gömmer sig innan noll. Efter det så ska ledaren försöka se eleverna på sina gömställen och då ropa deras namn. Tips: Ni kan lägga till att ledaren kan få ta ett antal steg eller minska tiden eleverna har att gömma sig på.
* Träning i att ligga på marken i skogen.

NORSK GÖMME (som kurragömma, fast baklänges!)
Man utser en som ska gömma sig, sedan blundar alla andra och räknar till 100. När de räknat klart börjar var och en gå mot den plats där de tror kompisen har gömt sig. Det är förbjudet att prata, alla ska vara helt tysta! När man hittat den som gömt sig, så gömmer man sig själv bredvid och säger inte ett knyst. Leken är slut när alla har gömt sig bredvid den man hittat. Den som sist hittar en gömd, får börja att gömma sig nästa gång.

FEMTOMGÖMME
Ledaren räknar exempelvis till 30. Under tiden springer de andra ut och gömmer sig. De som ledaren därefter ser, får komma till ledaren. Nu räknar ledaren baklänges från 30 -0. Då ska alla försöka ta sig från sitt gömställe och klappa på ledaren och ge sina ”tagna” kamrater en ”hige five”, som då blir fria och kan följa med ut och gömma sig igen innan ledaren är nere på 0.

LJUDKARTA
Eleverna väljer själv en plats i skogen där de sätter sig och skriver/ritar en karta över vilka ljud de hör och varifrån ljuden kommer. Avståndet mellan eleverna ska vara så stort att de inte stör varandra, men ändå kan vara trygga.

Tips: utöka tiden efterhand som eleverna upptäcker fler och fler ljud.

för skogs-ovana

Introduktionsövningar för skogs-ovana klasser/elever.

Utifrån samtalen under kickoff-dagen 21 + 23 Mars, så har vi här sammanställt några övningar/lekar som ni kan prova i er närmiljö. Under äventyrsdagen kommer det att finnas enstaka moment när barnen behöver gömma sig i skogen. Därför kommer det vara nödvändigt att kunna ligga, alternativt sitta på huk i skogsmiljö.

Längst ner på sidan.