DHlogo_mobil

Äventyrets pedagogiska skafferi 2017

Under äventyret kommer det finnas två övningar med utgångspunkt NO.

Balans & jämvikt i äventyret

Stödyta: Den något skrämmande Jordmumlaren vill att eleverna ska få klotet att inte röra marken. Använd så få stödytor som möjligt.

Balans & jämvikt, övningar att prova innan

Balans (Stödyta)
1: Gå på stockar med händerna längs sidan, prova igen men håll även ut dina armar.
Vilket är lättast och varför? Genom att sträcka ut armarna kan man förskjuta tyngdpunkten en hel del genom att den når långt utanför kroppen. Lodlinjen ändras i förhållande till barnens fötter.
När barnet balanserar, tränar de på att hålla tyngdpunkten så rakt ovanför fötternas stödyta som möjligt.
Testa stödytan genom att stå på olika sätt med fötterna – desto större stödyta desto bättre balans.

Film: Balans o tyngpunkt https://www.youtube.com/watch?v=fnA0ZHq5HAk
(elever som själv har satt ihop den som dokumentation.

Övning: Putta och hålla balansen, övningar Skolverket
https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/grundskoleutbildning/fysik/arskurs1-3/balans-och-stodyta-putta-och-halla-balansen-1.205536

2: Lägga stenar i paket så att de kan stå en bit utanför kanten av ett bord (stödyta)
Film; urskola - Superhemligt - Balansen
http://urskola.se/Produkter/189271-Superhemligt-Vackningsbuset-Hur-fungerar-balans

3: Bygga ett vattenfall med skålar som ska balansera på en trappa. Man kan ha balansstenar i skålarna så att de inte tippar.

Jämvikt  (Tyngdpunkt)
1: Eleverna ska lösa problemet att fem legobitar ska ligga och balansera på ena sidan av linjalen och en legobit på andra sidan. De ska skapa jämvikt utan att omfördela legobitarna från en sida till den andra.

Det finns två olika lösningar. Antingen ändra tyngdpunkten eller behålla tyngdpunkten och då placera ut legobitarna på nya avstånd från tyngdpunkten.

2: Hänga saker på en galge för att hitta jämvikt
Till vågen behövs en galge, typ den på bilden, med krokar långt ut. Det behöver vara en ”vuxengalge”.

3: Hitta tyngdpunkten på knäckebrödet
Få jämvikt på en planka, genom att lägga på guldklimparna på ena sidan. Hitta tyngdpunkten på knäckebrödet genom att balandera det på ditt finger. När du lyckats med detta så bryt av en bit på knäckebrödet och se vad som händer med ditt knäckebröd. Vill du utveckla det vidare och ex rita ut lodlinjen så titta vidare på på länken nedan.

Övning: Balansera ett knäckebröd. Skolverket.
https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/grundskoleutbildning/fysik/arskurs1-3/balans-och-tyngdpunkt-balansera-ett-knackebrod-1.205783

4: Eleverna ska ställa sig med ena sidan mot en vägg, ena foten ska vara in mot väggen - eleverna ska sedan lyfta på den yttre foten. Eleverna kommer då att trilla eftersom stödytan blir mkt mindre och jämvikt inte går att uppnå.

5: Leta upp eller tillverka ett föremål med en förutbestämd vikt på en sida (se bild nedan). Lägg den över något som den kan balansera på. Hitta jämvikt genom att lägga en lös tyngd på rätt avstånd från tyngdpunkten.

Fördjupning

Faktafilm för lärare: Tyngdpunkt, lodlinje och stödyta: https://www.youtube.com/watch?v=yVyEV4ZZuyo

Dino - Gungbrädan, övningar med bedömningsstöd Skolverket: https://bp.skolverket.se/delegate/download/question/informationmaterial?questionGuid=E8910BB10FE44B5099F8452FA569675B

Balansera en penna, övning Skolverket
https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/grundskoleutbildning/fysik/arskurs1-3/balans-och-tyngdpunkt-balansera-en-penna-1.205539

Skolverkets tips och idéer på övningar inom kraft och rörelse åk 1-9
https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/grundskoleutbildning/fysik


M.Areskoug, M.Ekborg, K. Nilsson & D.Sallnäs(2015); Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken metodik för lärare F-6, Gleerups Utbildning AB

Centralt innehåll

* Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor.

* Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor.

LGR11 förmågor

* Använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,

* Genomföra systematiska under-sökningar i fysik.

* Använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.

förslag på efterarbete

* Göra en utställning av äventyret så som man har man upplevt det.

* Göra en modell av en station (olika grupper för att få med olika stationer) t ex stödytan och skriva en enkel förklarande text till hur man löste problemet.

* Arbeta med balans - tillverka hängande mobiler med hjälp av galgar, kanske smycka med pärlor i mönster..(ma)..pärlor i mönster..(ma)..