DHlogo_mobil

Äventyrets pedagogiska skafferi 2017

Det finns andra etablerade sätt att genomföra ett äventyrs-pedagogik på, med annan focus och annan innebörd.

Drömmarnas hus har genom åren utvecklat ett eget sätt att producera äventyr.
Läs om våra Äventyr här.

kronologiskt utifrån lärarperspektiv

Ovan har ni lärare förutsättningarna för den fiktiva ”världen” som årets Äventyr kommer att utspelas i. Denna text är tänkt som ett stöd för er lärare om det dyker upp eventuella följdfrågor i samband med introduktionsfilm eller förberedelse arbetet innan ni ger er ut i Torup skogen med er klass för att uppleva Äventyret 2017.
 

* Eleverna behöver vara bekanta med väsen och folktro, se   .
 * Eleverna behöver fakta kunskap om Svarthättna, allemansrätt, mattematik och naturorientering (NO) se pedagogiskt skafferi.
 * Fiktivkaraktär som vaktar Svarthättan.

 

1. lärarkickoff

Information till lärare 21 eller 23 mars enl. schema.

2. förberedelse i skolan

Under denna period förbereder du din klass kring de ämneskunskaper och samarbetsövningar som fins specificerade under fliken våra skolämnen.

3. brev och uppdrag

Förslagsvis två veckor innan er Äventyrsdag kan det vara lämpligt att närma sig fiktionen och visa uppdragsfilmen, du hittar förutsättningarna för vår fiktion under fliken VÅR VÄRLD. 
Information om brevet och uppdraget här.
Vi vill rekommendera att du är bekant med vår fiktion och svarthättan efter som det med stor sannolikhet kommer frågor kring fiktionen av eleverna.
 

4. inför äventyrsdagen

Innan Äventyrsdagen är ett faktum, finns det nu tid att träna samarbetsövningar och arbeta med matte, NO och allemansrätt.

Läs sidan som heter "Inför Äventyrsdagen" i god tid innan Äventyrsdagen.

5. Äventyrsdagen

Du har förberett barnen på resan och ni står på avtalad plats i tid för hämtning.
Ni anländer till Torup Lyckevägens parkering.

Vid era start-spårpinnar kommer det att finnas en liten väska till repektive grupp med förstahjälpen, visselpipa, cykelslang (väsenring). Vi vill att ni har dessa lätt tillhands under er vandring och återlämnar på samma plats åt nästa klass. PDF-Karta

Ni startar Äventyret själva genom att sjunga och gå genom väsenringen vid er spårstart. Sången och samarbetsövningen/ väsenring är signalen för att våra halvväsen ska komma fram.

Vid ett par tillfällen, kommer vi att behöva en vuxens hjälp. Men bara i form av handräckning. Ni ska inte hjälpa barnen med lösningar. Befinn er lite i bakgrunden och filma/fota diskret om ni vill. Efter cirka en timme blir det en kort mellis-paus.

Finalen av Äventyret är i anslutning till starten och där väntar er buss. Därefter bär det av hemåt. 

Kom ihåg att bussen kanske måste lämna av en annan klass på vägen hem.

6. reflektion och efterarbete

Efter äventyrets slut är det viktigt att fånga upp barnens intryck och hjälpa dem att reflektera över det som de varit med om. Detta reflektionsarbete kan se ut på många olika sätt. Här är några idéer som tidigare års äventyrslärare tyckte var ett bra efterarbete:

– Göra en PowerPoint eller bildspel om äventyret. Lärarna fotograferar under äventyrsdagen (barnen ska inte fotografera, då det tar fokus från fiktionen). Bilderna kan användas till olika bildserier, barnen kan träna sig på PowerPoint och på att sätta ihop bilder till en historia. ....eller:
– Göra små dramatiseringar om äventyret.
– Göra tittskåp som visar ögonblicksbilder från äventyret.
– Måla minnestavlor från äventyret.
– Rita en seriestripp om äventyret.
– Skriva brev till någon av figurerna efter äventyret.
– Skriva en artikel till skoltidningen.
– Skriva i klassens blogg.
– Hitta på egna skogsfigurer.
– Hitta på egna samarbetsövningar och Äventyr.

o.s.v

Drömmarnas Hus vill gärna att ni lyfter fram elevernas samarbete. Prata
med era elever om hur de tyckte att de själva bidrog till att gruppen klarade övningarna i skogen. Äventyret är skapat för att vara utmanande på olika sätt.
Vissa delar är fysiska, ibland ska man vara smart, ibland modig, ibland tyst och lugn och ibland snabb. Vi har gjort så för att alla barn som är med ska hitta något som de känner sig trygga i. Alla är inte bra på allt, men alla är bra på något.
Efter äventyret är det fint om ni stärker era elever genom att
uppmärksamma någonting bra som var och en gjorde under dagen.
Ni kan också välja att fördjupa klassens kunskap om Allemansrätten, och hur Allemansrätten kan brukas/missbrukas av oss människor.
 

uppdraget

ladda ner brevet

årets kartor internt

Läs sidan som heter "Inför Äventyrsdagen" i god tid innan Äventyrsdagen.
Du har förberett barnen på resan och ni står på avtalad plats i tid för hämtning.
När ni anländer till Torup Lyckevägens parkering ges en kort toa-paus för de som behöver. 
Vid era start spårpinnar kommer det finns det en liten väska till repektive grupps vuxen med förstahjälpen, visselpipa cykelslang/ väsenring. Vi vill att ni har dessa lätt tillhands under er vandring och återlämnar på samma plats till nästa klass.

Googlekartan med mätfunktion säger att huvudsträckan för barnen blir 1500 mtr.

PDF-karta och info om lämning/hämtning  här.

OBS: Varken lärare eller elever behöver ha någon karta över de olika spåren. Ni kommer att ha sällskap av oss nästan hela tiden.