DHlogo_mobil

malmöÄventyrets pedagogiska skafferi 2017

1. En fiktiv värld och tema skapas

Förutsättningarna för årets fiktion där Äventyret utspelas, detta är en text till endast er lärare.

I en verklighet där väsen och människa levt sida vid sida sedan urminnes tider har den uråldriga lagen varit orubblig. Lagen är mera känd som alle mans rätt eller allemansrätten, inte störa – inte förstöra. Väsen har vårdat och vaktat skogen så att människor har möjlighet att ströva fritt i naturen så länge de tar ansvar för djur och natur.  Som kommunikationshjälp mellan människa och Väsen finns: Halvväsen 
Ett halvväsen är till hälften väsen och till hälften människa och ett resultat av att människa och väsen under vissa tider kommit varandra nära. Dessa värnar således om att balansen mellan människa, väsen och natur skall vara fortsatt god.
 Svarthättan binder skogen och dess väsen samman med sin förföriska magiska sång. Symbiosen mellan Svarthättan, träden och skogens väsen vaktas av Luftviskaren. En väktare som har som enda uppgift att vakta och vårda Svarthättan och alla som är beroende av dess magiska förtrollande kraft!
Luftviskaren kan uppträda i två skepnader. Som Luftviskare eller Jordmummlare. När den är Luftviskare vecklar den ut sig i all sin magnifika prakt och blir lång och ståtlig. Som Jordmummlare är den lägre och mer avskalad. Då uppträder den ofta som väktare på ett annat vis. Den smyger, spanar och luras. Ibland kan den till och med ta mänsklig skepnad. När den gör det kan man känna igen den på att den ofta gnager på en rot. 


Nu har balansen i skogen rubbats och en människa vid namn Arne Kling har intagit skogen. Hans tolkning av allemansrätten är att han är ju en MAN och har därför RÄTT! Rätt att göra precis vad han vill och allt han vill är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Han skövlar och förstör och har dess utom planer på att sätta djur och växter i bur för att kunna visa i sin planerade park. Det är en win win situation tycker Arne. Han gör det lättare för alla att få ta del av naturen när han har fångat den. Han söker ständigt efter nya exotiska växter och djur som han kan sätta i bur för att visa i sin park. Arne har en dröm. Tänk att fånga någonting som ingen har sett.
 Någonting som varken är djuriskt eller mänskligt. Någonting som han skulle kunna tjäna massor med pengar på när han visar upp. Tänk om han skulle kunna fånga ett Väsen!  
Nu är det fara å färde
 Arne har kommit över magiska fjädrar från Svarthättan viket kommer att leda till katastrof. Om han lyckas kan fler skogar skövlas och djur sättas o bur! Om luftviskaren upptäcker att Svarthättan är i fara så kommer hen att använda sin makt för att ställa saker till rätta oberoende av konsekvenserna.
 Halvväsen vet att Arne måste stoppas. De ber därför om barnens hjälp med att få Arne att förstå den uråldriga lagen, allemansrätt, få bort honom från skogen och låta svarthättans magiska kraft förbli okänd innan allt är försent!

Ovan har ni lärare förutsättningarna för den fiktiva ”världen” som årets Äventyr kommer att utspelas i. Denna text är tänkt som ett stöd för er lärare om det dyker upp eventuella följdfrågor i samband med introduktionsfilm eller förberedelse arbetet innan ni ger er ut i Fulltofta skogen med er klass för att uppleva Äventyret 2015.
 
* Eleverna behöver fakta kunskap om allemansrätten inför Äventyret.
* Eleverna behöver fakta kunskap om äldre måttenheter, se pedagogiskt skafferi.
 * Eleverna behöver fakta kunskap om Svarthättan som art, se pedagogiskt skafferi.
 * Eleverna behöver fakta kunskap om Svarthättan med magisk kraft att få andra att härma, se pedagogiskt skafferi.


 * Eleverna behöver fakta kunskap om Yta, se pedagogiskt skafferi.
 * Eleverna behöver fakta kunskap om stödytor, se pedagogiskt skafferi.


 * Luftviskaren, fiktivkaraktär som vaktar vätterosen.
 * Arne Kling, fiktivkaraktär som inte kan allemansrätten.
 

figurerna/rollerna

Vidar Stigfinnare, halvväsen
Vildur Skarpöga, halvväsen
Arne Kling, entrepenör
Luftviskare, väsen
Jordmummlare, väsen