äventyret 2014
2400 barn räddar inlåst flicka från robot
Bakom en hemlig länk på en hemsida i ett skolarbete, gömmer sig ett uppdrag, ett uppdrag att rädda en flicka. En flicka som ropar på hjälp från framtiden...
Det är så årets upplaga av Äventyret startar för 2400 stycken elever i årskurs fyra runt om i Skåne. Eleverna som möter denna hemliga länk tillhör de 120 skånska klasser som fått möjligheten att åka till Fulltofta strövområde på räddningsuppdrag.
Förberedelserna för klasserna är gedigna inför äventyrsdagen. Eleverna samlar in relevant kunskap och tränar på samarbete. Allt för att kunna rädda den nödställda Miranda. Äventyrsdagen är dagen då alla pusselbitarna kommer till sin nytta för eleverna. Det förberedande tematiska lärandet inom kemi och fysik sätts i ett sammanhang. Under äventyrsdagen kommer dessa kunskaper till nytta, nya problem presenteras för klassen och deras samarbete utmanas. En halvdag fullproppad med intryck, utmaningar och framgångar. Allt vilande på en grund av äventyrspedagogik och storslagen fiktion.
Årets Äventyr spelas från 23 april till 5 juni tack vare finansiering av Stiftelsen skånska landskap och Malmö kommun, genom att Äventyret är en del av InnoCarnival Skåne 2014.
kontakt
KRISTIAN ALMQVIST
TF Projektledare
kristian@drommarnashus.se
Pressbilder HÄR
SNABBFAKTA
ÄVENTYRET: SKOG, KUNSKAP, SPÄNNING
ÅLDER: ÅK 4
PLATS: I FULLTOFTA
PROJEKT: FÖR 5:te ÅRET
FINANSIERING: SKÅNSKA LANDSKAP, INNOCARNIVAL 2014
ÄVentyret 2014 i media
pedagogiskt skafferi
BYGGAROBOT-sidan är nerlagd.
I år är skafferiet i form av en hemsida. Eleverna påbörjar ett robotbygge inför Inno-Carnivalen. Flyer om konferensen HÄR.
Till sin hjälp har de vår specialhemsida Byggarobot.nu.
I en dold flik har läraren sitt arbetsmaterial inför Äventyret. www.byggarobot.nu/info. I en annan hemlig flik hittar barnen nödropet från miranda. byggarobot.nu/miranda