DHlogo_mobil

äventyret 2015 (fullbokat)

Ladda ner som dubbelsidig utskriftsvänlig A4-PDF här. (4.8Mb)         Ladda ner logo här. (245Kb)

uppdraget

Sedan urminnes tider har lagarna kring allt levandes rätt, ja själva balansen mellan människoväsen och naturväsen, upprätthållits och respekterats. I vår tid känner vi dessa lagar som Alle mans rätt.

Lagen säger att människoväsen bara får röra – INTE störa och förstöra!
Äldsterådet som möts varje år när den sista frosten lämnat den glömda dalen, är fulla av vrede och många ville stänga skogen för alla människoväsen. Ännu ett rådslag skall hållas inom kort och de väsen som vill stänga skogen blir allt fler! Ni måste hjälpa mig att visa Äldsterådet att ni människoväsen både kan och förstår Alle mans rätt.

äventyrspedagogik

För sjätte året i rad, bjuder vi in skånska skolor till ett stort fantasieggande äventyr i utomhusmiljö. Ni behöver förbereda er noga, samla kraft och kämpa hårt. Följ med på en resa till en annan värld!

Äventyret bygger på en väl beprövad pedagogik som kombinerar kunskap med kreativitet. Ett spännande uppdrag motiverar eleverna att lära sig och de engageras under förberedelsen med att hämta in kunskap. Det övergripande temat med varje års äventyr är lärande för hållbar utveckling och årets äventyr handlar om Allemansrätten. Pedagogiken grundar sig i samarbete, delaktighet och interaktivitet. Alla måste hjälpas åt!

2015-års äventyr

FÖR VEM?
Denna gången vänder vi oss till årskurs 3 i Skåne.

NÄR ÄR SPELDATUM?
Äventyret spelas mellan den 9 maj och 29 maj i Fulltofta strövområde.

ÄVENTYRETS PEDAGOGIK OCH SYFTE
I Äventyret används berättelsen som en ram runt undervisningen. Det avgränsar kunskapen och placerar den i ett överblickbart sammanhang för eleverna. De vet vad de måste kunna för att klara äventyrs-
uppdraget och lär sig gärna för att bli berättelsens hjältar. De aktiverar hela kroppen med alla sinnen och fiktionen ger spänning och magi. Pedagogiken har olika faser utifrån ett bestämt tema.

1. UPPDRAG. Eleverna får ett uppdrag.

2. FÖRBEREDELSE. Eleverna förbereder sig inför äventyret genom samarbete och genom att hämta in kunskap.

3. UPPLEVELSE. Eleverna åker till Fulltofta och upplever äventyret. De löser konflikten och blir sagans hjältar.

4. EFTERARBETE. Eleverna får arbeta med reflektion och fördjupning kring upplevelsen.


TVÅ PEDAGOGER
På Äventyrsdagen (upplevelsedagen på Fulltofta) behövs två pedagoger från skolan. Ni kommer att gå i två grupper om max 15 elever och en pedagog per grupp.

LÄRAR-KICK OFF
För att kunna delta i Äventyret 2015 med er klass anmäler ni som lärare er till en obligatorisk lärar-kickoff.

DATUM FÖR KICK OFF
Onsdag 25 mars eller torsdag den 26 mars.
Det blir en heldag med fortbildning, inspiration, information och workshops. Efter kickoff-dagen fördjupar ni sedan det pedagogiska arbetet på er skola. Ni gör då det förarbete tillsammans med era elever som krävs för att kunna genomföra äventyret. Efter äventyrsdagen följer ni även upp arbetet. Allt kopplas tydligt till läroplan och dess uppfyllandemål.

”PEDAGOGISKA SKAFFERIET”
Under kick off-dagen blir ni presenterade för hela det lärarhandledningsmaterial, som finns som stöd och hjälp på vår hemsida.

KOSTAR DET NÅGOT?
Nej, Stiftelsen Skånska Landskap finansierar Äventyret (med anslag från Region Skåne), vilket gör att allt, inklusive kickoff-dag, pedagogiskt lärarmaterial samt buss till och från Fulltofta är kostnadsfritt för skolan.

ANMÄLAN
Gå till www.drommarnashus.se/aventyret. Där finns ett anmälningsformulär.

BEKRÄFTELSE
Ni är anmälda först när ni har fått en bekräftelse från oss. Då får ni även mer info om lärar-kickoffen samt övrig information. På lärar-kickoffen tilldelas ni er Äventyrsdag.

FRÅGOR?
Formulär finns till höger här bredvid.
Mer info om Stiftelsen Skånska Landskaps skolverksamheter: www.skanskalandskap.se/skola

BEGRÄNSAT ANTAL PLATSER
Äventyret är skapat, iscensatt och producerat av Drömmarnas Hus och genomförs med stöd av Stiftelsen Skånska landskap/Region Skåne.
Vi har begränsat antal platser, så gör din intresseanmälan nu!

kontakt

ANN-MARIE ERIXON

Projektledare
ann-marie@drommarnashus.se

Generellt om äventyrspedagogik,
samt våra tidigare Äventyr  HÄR

SNABBFAKTA

ÄVENTYRET: SKOG, KUNSKAP, SPÄNNING

ÅLDER: ÅK 3

PLATS: I FULLTOFTA

PROJEKT: FÖR 6:e ÅRET

FINANSIERING: STIFTELSEN SKÅNSKA LANDSKAP

frågor

Om du inte hittar svaret på din fråga här bredvid, så kan du använda formuläret nedan. Vi svarar så fort vi kan.


Hitta till Fulltofta
OBS: På Äventyrsdagen åker ni med abonnerade bussar.

 

Buss
Regionbuss 470: Ramstorp Fulltofta Naturcentrum....eller....

Buss 469 går hela vägen till parkeringen vid naturcentrat från Höör och Hörby. Från Höör är den synkad med tåg från Malmö/Lund 
Se Skånetrafiken för färsk information.

Fulltofta naturcentra


GPS
WGS84: N 55° 53.3231', E 13° 38.4527'
Decimal: 55.8887, 13.6409