på väg!

PÅ VÄG är ett projekt för åttonde klass om pengar, entreprenörskap och teknik. Dagen är ett komplement till undervisningen och ett stöd till skolans studie- och yrkesvägledare inför gymnasievalet. Programmet har tagits fram med hänsyn till läroplanen rörande skolans uppdrag, övergripande mål och riktlinjer. Dagen berör svenska, hem- och konsumentkunskap.

PÅ VÄG är ett samarbete mellan Drömmarnas Hus,
Ung Företagsamhet, Swedbank och Transfer Syd.

Projektet finansieras av:
Sparbanksstiftelsen Skåne och Sparbanksstiftelsen Gripen

praktikanten observerar

Praktikant Ida Bergkvist 15 år, följde med ut till en "På-Väg-klass,
en dag när hon gjorde sin praktik hos Drömmarnas hus.


På Väg
I dagsprogrammet fanns ju flera olika föreläsningar/workshops, jag var med på och upplevde två av dem.

Den som jag var på först och sedan var med om med flera olika klasser var den som handlade om ett ”första intryck” och arbetsintervjuer. Den innehöll både teoretiska och praktiska parter. Den teoretiska handlade om att få en större uppfattning om ämnet - att alla skulle förstå och kanske främst vilja ta del av vad som skulle ske inom den praktiska delen. De fick diskutera ämnet och dela sina egna tankar samt få svar på möjliga frågor så att när de sedan gjck vidare hade klart för sig vad målet var.
Det var många av eleverna som hade planerat att få tag i sommarjobb eller liknande, men det verkade inte som att så många av dem räknade med att faktiskt behöva bli intervjuade.
I den praktiska övningen fick alla prova på att bli intervjuade och öva på att göra sitt första intryck till sitt bästa genom att intervjua varandra (och dessutom få direkt feedback från deras klasskompisar som tilldelats var person att iaktta och försöka förbättra), så att deras första intervjuer inte behövde bli bortslösade möjligheter tillägnat åt övning. Jag tror verkligen denna del var nödvändig då det kan vara lätt att tänka ”la men då far jag väl helt enkelt göra arbetsintervjun, för jag är ju jag så svaren på frågorna vet jag ju redan”, men när de faktiskt testade verkade det som att många upptäckte att det var mer till det än så. att det handlar om har du kan marknadsföra dig själv och att du också kan förbereda dig med saker som du inte skulle ha en aning om kunde komma till nytta eller överhuvudtaget tänkt på.

Efter detta diskuterades det vidare om vad de tänkt    kan vara till hjälp och vad som
kan vara bra att ha i åtanke och grupperna delade med sig av olika saker att tänka på med varandra, men även ställa frågor om grejer och möjliga problem som uppstod som de inte tänkt på tidigare.
Det hela fungerade oväntat effektivt och alla klasser tog vara och utnyttjade sin chans, även om några enstaka hade svårt i början av intervjuerna men då fick de hjälp och efter det rullade de på själva.
Sedan var jag och lyssnade en gång på Swedbanks föreläsning som också var oerhört intressant och viktigt. Det fanns massor som jag och troligtvis många andra inte hade koll på.


Kort sammanfattning

Det var massor av grejer som jag tycker borde vara en obligatorisk del av läroplanen då allt detta var grejer som du utan tvekan kommer att komma i kontakt med, och jag hade önskad att alla skolor hade liknande genomgångar.


/Ida Bergkvist 15 år

KONTAKT

ANN-MARIE ERIXON

Projektledare på Drömmarnas hus
ann-marie@drommarnashus.se

040-31 15 94 eller 0734-48 62 02


BIRGITTA LINDGREN
Projektledare på Transfer Syd
För info, frågor och bokningar
birgitta.lindgren@transfer.nu
0708-41 66 13

MER INFO
syd@transfer.nu

ladda ner info-pdf

PDF för nerladdning

klassens jobbintervjutips